Le projet CARMEN (Carbone, Maintenance et Énergie) vise à maîtriser l’empreinte carbone des bâtiments durant leur phase d’exploitation, souvent la plus impactante sur le plan environnemental et économique. Dans un contexte réglementaire renforcé (EPBD, CSRD, TOTEM), il propose une approche innovante basée sur une plateforme numérique exploitant la dynamique des systèmes complexes pour générer des scénarios de Maintenance, d’Investissement, de Remplacement et de Rénovation (MIRR).
Cette plateforme permettra de simuler et d’évaluer, sur la durée de vie du bâtiment, différents scénarios de rénovation intégrant les incertitudes liées aux contextes climatiques, technologiques et énergétiques. Le livrable final sera un prototype opérationnel (TRL5) capable d’évaluer le retour énergétique, carbone et financier des stratégies de rénovation, afin de soutenir la décision et la durabilité du parc immobilier.
Le projet Wal4XR réunit les principales universités et centres de recherche de Wallonie afin de développer des technologies immersives innovantes dans le domaine de la réalité étendue (XR) au service des industries wallonnes. Il vise à améliorer la qualité de l’immersion et de l’interaction entre les utilisateurs et les environnements virtuels, en explorant des approches avancées de rendu visuel et sonore, de reconnaissance du regard et de lien entre monde réel et virtuel.
Le projet s’appuie également sur l’intelligence artificielle pour accélérer la création d’environnements et d’avatars virtuels, tout en garantissant des conditions d’utilisation éthiques, durables et sécurisées. Les recherches menées sont directement appliquées à des cas d’usage concrets dans les secteurs de la production, de la maintenance, de la formation et du prototypage virtuel, afin de favoriser le transfert de connaissances et l’innovation au service du développement industriel wallon.
Crédit photo : Rodrigue Bourdouch
L’objectif de JUMENGI est de mettre au point et de valider une méthode d’exploitation et de maintenance via le "jumeau numérique" du bâtiment, focalisé dans un premier temps sur la performance énergétique.
Concrètement, il s’agit d’apporter des réponses aux questions suivantes :
Les partenaires du projet LetsLink ont décidé d'unir leurs forces pour proposer le hub digital LETSLINK qui fait le pont entre les outils des processus de conception et ceux des processus d'exécution afin
Prix du poster ARCAN lors du 10ème séminaire de conception architecturale numérique, SCAN'22 - Ecosystème numérique
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SERENITY vise à favoriser la transition socio-technique de redistribution des rôles de fourniture/distribution/ consommation dans la dynamique d’ubérisation énergétique, en répondant aux questions fondamentales suivantes.
The MEDIAFactory project focuses on the automation of (post-)production and distribution processes, and the insertion of digital data into changing value chains (interactive platforms, access and mobile and personalized content).
The CloudMEDIA project aims to design and develop a platform to support the production and intelligent processing of media in the broad sense.
For more information about those projects, please visit https://www.usermedia.be
Facing socio-environmental and demographical issues, many cities opted for a “Smart City” strategy of development. In practice, many of the first ‘smart’ initiatives remain essentially focused on the introduction of new technologies, without considering their huge impact on the lives of the citizens.
Disregarding citizens’ needs and perceptions can yet potentially endanger the perennially of the global Smart City model, since people can decide to accept or reject some key ‘smart’ concepts or devices and have behavioral influence on their failure/success rate. In this research project, we therefore assume that the sustainability of our future cities is strongly related to end-users’ acceptability towards the introduction of new technologies into their daily-life urban environments.
The research project aims at developing methodologies and tools for sampling, data collection and processing that will (1) help better frame the needs of citizens in terms of well-being in urban environments; (2) enable citizen empowerment through revisited participatory and co-creative frameworks. The « user data » thus collected will complement environmental data additionally acquired through different physical sensors dispersed in the pilot sites as well as individual IoT physical sensors.
A new approach for the appropriation of the cultural heritage : specification of a web-based management platform for geo-localized information valorizing architectural and imaterial heritages.
Implementation of a pilot operation to access heritage data in situ via any mobile terminal, favoring access to local culture.
Pilot progrramme along the Ibn Khaldoun historical and mediterranean route.
Defining the next step of heritage participation : extension to a participatory platform (P@trimonia 2.0).
Managing building-centric data has always been a real headache for owners, contractors and users of buildings.
As a matter of fact, Building Information Models (BIM) only addresses the major construction projects but when the job is complete, no one want to pay to keep the it up to date.
SpatioData is the Building Story Book, an integrated data base by which all actors around a building can interact. Based on a proprietary fuzzy logic model, this software platform pragmatically resolves the difficulties encountered when capturing and storing building-centric data.
SpatioData is a middleware platform able to collect and structure data from various source thanks to an API and web applications. This flexibility enables Internet of Things applications for buildings where sensors and actuators are present.
The Remote Collaborative Studio is an architecture practical work wherein a project is designed by distant teams. The work groups are composed of students from two distincts teaching sites.
The objectives of the project are the development of a proposition of solution to an architectural question, and the learning of presential collaboration, and using communication technologies, including the digital desktop and the SketSha software, developped by the LUCID.
How to allow geographically distant teams to meet and work together on the same documents, just as if they were in the same room, around the same table ?
The SketSha software is a real-time distant collaborative design tool which allows documents and graphical annotations sharing. It allows users to quickly forget the system they are using, thanks to a very slight interface and natural interactions support, like pen-drawing.
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